Elektrický moped s homologací pro provoz na pozemních komunikacích. Motocykl je homoloován jako dvoumístný. O pohon se stará 800 W bezkartáčový motor umístěný v náboji zadního kola. Napájen je z lithiového akumulátorus kapacitou 12 Ah, který skútru dává dojezd až 40 km na nabití. Pokud by výkon motoru nebo kapacita akumulátoru nedostačovaly, je možné dojezd zvýšit pomocí šlapání do pedálů obdobně jako na elektrokole. Maximální rychlost je 40 km/h. Kola jsou osazena 18" x 25 bezdušovými pneumatiky, o bezpečné zastavení se starají kotoučové brzdy. Baterie je plně nabitá za 6 - 7 hodin. Maximální nosnost je 130 kg.
Svou konstrukcí se tak tento skútr stává elektrickou náhradou legendární babety. Oproti ní je však naprosto tichý, bez zplodin, šetrný k životnímu prostředí.
Jediná motorová vozidla, která smějí legálně na silnici bez registrace jsou v podstatě pouze elektrokola a elektrické invalidní vozíky, přičemž Nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 168/2013 přesně specifikuje, co může být považováno za elektrokolo. Zejména musí být splněny tři podmínky:
Dodrženy musí být všechny tři podmínky současně, nestačí proto pouze motocyklu přidat šlapací pedály a tvrdit, že se může jednat o elektrokolo. Jestliže má tedy vozidlo vyšší výkon motoru než 250 W, nebo se pomocí motoru pohybuje i bez šlapání do pedálů, nebo je s pomocí motoru schopno dosáhnout rychlosti vyšší než 25 km/h, jedná se z pohledu zákona o motorové vozidlo, které musí splňovat veškeré náležitosti. Pokud se tedy nemůže jednat o elektrokolo, je to tedy homologace pro provoz na pozemních komunikacích, registrační značka, platné osvědčení technické kontroly a platné zákonné pojištění. Řidič pak samozřejmě musí být držitelem řidičského oprávnění potřebné kategorie.
Bohužel se můžete setkat na trhu i se stroji, které homologaci pro provoz na pozemních komunikacích nemají, přestože nesplňují parametry pro zařazení do kategorie elektrokol (případně kategorie invalidního či seniorského vozíku). Takové stroje ale na silnici nesmí. Ať už vám prodejce bude z důvodu nepoctivosti, či neznalosti zákona tvrdit cokoli, veškeré případné následky vyplývající z používání takového stroje v rozporu s platnými předpisy ponese vždy pouze provozovatel (řidič).
Pokud vás s vozidlem bez homologace, platné technické kontroly a bez pojištění odpovědnosti z provozu vozidla zastaví silniční kontrola, pokuta se může vyšplhat v krajním případě až na desítky tisíc korun.
Výhodou moderních lithiových amumulátorů je velká hustota energie. V porovnání se staršími typy akumulátorů proto vynikají vysokou kapacitou při nižší hmotnosti a rozměrech. Malý a lehký lithiový akumulátor proto může napájet motor stejně dlouho, jako několikanásobně větší a těžší olověný akumulátor.
Druh pohonu | pohon zadního kola |
Typ / druh motoru | bezuhlíkový motor |
Jmenovitý výkon motoru (kW) | 0,8 |
Dojezd na jedno nabití (km) | 40 |
Max. zatížení (kg) | 130 |
Doba nabíjení (hod.) | 6 - 7 |
Nabíječka - vstupní napětí | 230V / 50Hz |
Délka (mm) | 1700 |
Šírka se zrcátky vnější (mm) | 620 |
Výška (mm) | 1050 |
Pneumatiky - přední / zadní | 18“ x 2,5 / 18“ x 2,5 |
Typ pneumatiky | bezdušová |
Hmotnost včetně baterií (kg) | 65 |
Baterie - typ | li-ion |
Baterie - kapacita (Ah) | 12 |
Baterie - jmenovité napětí (V) | 48 |
Brzdy přední/zadní | kotoučové |
Bezkartáčový motor | Ano |
Max. rychlost (km/h) | 40 |